Możliwość rozwoju jest jednym z najważniejszych kryterium determinujących wybór pracodawcy. Jakie trendy na rynku pracy wpływają na potrzebę rozwoju zatrudnionych? Dlaczego warto postawić na rozwój? Czym jest upskilling, skilling, reskilling? Podpowiadamy.

Zasadność szkolenia personelu nie powinna pozostawiać wątpliwości. Nie od dziś wiadomo bowiem, że wykwalifikowany zespół jest sercem każdej organizacji i jej największym zasobem. To właśnie dzięki nim przedsiębiorstwo może budować stabilne podstawy i wzrastać. Dzięki szkoleniom wzmocnisz jednak nie tylko twarde i miękkie kompetencje pracowników. Odpowiesz także na ich potrzebę rozwoju — tak ważną dla wielu zatrudnionych.

Jakie trendy na rynku pracy wpływają na potrzebę rozwoju pracowników?

Potrzeba rozwoju pracowników wynika nie tylko z ich ambicji czy potrzeby poszerzania kompetencji, ale także z aktualnych trendów. Najważniejsze to cyfryzacja, automatyzacja oraz zwiększona popularność pracy zdalnej.

Dlaczego warto postawić na rozwój pracowników?

Najważniejszym kryterium wyboru pracodawcy wciąż pozostaje wynagrodzenie. Pamiętaj jednak, że po kilku miesiącach pracy atrakcyjna pensja przestanie być wyznacznikiem satysfakcji. Kiedy pierwsze emocje opadną, a pracownicy poczują się w organizacji bezpiecznie i pewnie, do głosu dojdzie… potrzeba rozwoju. Szczególnie głośna w przypadku prawdziwych talentów. Najzdolniejsi pracownicy z pewnością nie zadowolą się rutyną, a głód nowych wyzwań będzie dopraszał się uwagi do momentu, aż zostanie nasycony. Jeśli nie zapewnisz swoim pracownikom możliwości rozwoju, możesz być pewien, że… poszukają ich u konkurencji.

Potrzebujesz skutecznych rad, jak zatrzymać pracownika w firmie? Zajrzyj do artykułu Jak zatrzymać pracownika w firmie?

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Harvard Business Review, najzdolniejsi i najlepsi pracownicy tak często zmieniają pracodawców przede wszystkim dlatego, że aktualni nie są w stanie zaoferować im należytego wsparcia w zakresie rozwoju kariery. Potwierdzają to dane z raportu Rynek Pracy 360°. Jak wskazuje ten raport aż 63 proc. przedsiębiorców, nie planuje dalszej ścieżki kariery pracownika. To ogromny błąd. Zwłaszcza zważywszy na fakt, że aż dla 52% zatrudnionych brak możliwości rozwoju jest bezpośrednią przyczyną rezygnacji z pracy.

Więcej informacji o tym, dlaczego warto postawić na rozwój pracownika, znajdziesz w artykule Twój pracownik długoterminową inwestycją.

Szkolić, szkolić — ale jak?

Nie ulega wątpliwości, że organizacje nastawione na rozwój nie mogą zapominać o szkoleniach i precyzyjnym planowaniu ścieżki kariery pracowników. Aby szkolenia przyniosły oczekiwany efekt, warto dostosować zakres wiedzy nie tylko do wymagań stanowiska, ale także do aktualnych kompetencji pracownika oraz preferowanych rezultatów. W zależności od wymienionych wcześniej czynników możesz postawić na upskilling, skilling lub reskilling.

Upskilling, skilling, reskilling

Co oznacza każde z pojęć?

Skilling jako rozwój w nowym obszarze

Skilling to nauka zupełnie nowych umiejętności. Potrzeba ich przyswojenia może wynikać z zatrudnienia nowego pracownika, który musi opanować nieznany wcześniej system, wdrożenia nowych narzędzi w dziale czy awansu powiązanego z koniecznością nabycia nowych kompetencji.

Dobrym przykładem skillingu są szkolenia z obsługi wprowadzonego w firmie CRM-u czy programu do fakturowania, którego nie znają członkowie zespołu.

Sklling bywa także bardzo użyteczny, jeśli firma ma problemy ze znalezieniem pracowników z odpowiednimi kompetencjami. Zamiast kolejny raz „przetrząsać rynek” w poszukiwaniu białych kruków możesz przeszkolić personel w preferowanym obszarze. Taki ruch pozwoli Ci uniknąć kolejnej bezowocnej rekrutacji oraz w pełni wykorzystać potencjał najbardziej utalentowanych w tym obszarze pracowników.

Reskilling — przebrażowienie

Reskilling bywa użyteczny, jeśli pracownik chce się przekwalifikować i nabyć nowe umiejętności, pozostając jednak w strukturach firmy. Często wykorzystuje się go także w przypadku utalentowanych osób, które pracują na mało perspektywicznych stanowiskach. Po przebranżowieniu ich potencjał może prawdziwie rozkwitnąć, a nowe rokujące stanowisku pozwoli mu rozwinąć skrzydła i zwiększyć satysfakcję z wykonywanej pracy.

Dobrym przykładem reskillingu jest Akademia Skutecznego Testera — projekt zrealizowany dla firmy ubezpieczeniowej Aviva. Dzięki Akademii pracownicy Avivy mogą zdobyć kompetencje przyszłości, które pomogą im wykonywać ciekawszą, pełną wyzwań pracę.

Upskilling jako rozwój tego, co już częściowo znane

Upskilling skupia się na rozwoju umiejętności, które pracownik już posiada. Kiedy cel się ziści, będzie mógł wykonywać swoje obowiązki efektywniej i/lub awansować. Upskilling pomaga także budować pozycję eksperta, zarówno w przypadku jednostek, jak i zespołów.

Dobrym przykładem upskillingu są eksperckie programy, podczas których uczestnicy zdobywają kompetencje potrzebne na stanowiskach managerskich i kierowniczych.

Skilling, reskilling i upskilling pomogą Ci rozwiązać najpopularniejsze problemy wynikające z niedoboru talentów i mało satysfakcjonującej rekrutacji. Pozwolą także wykorzystać zdolności aktualnie zatrudnionych, zaspokoją potrzebę rozwoju oraz zbudują lojalność pracowników.