Pandemia COVID-19 wywołała potężny kryzys w wielu sektorach gospodarki, ale są też takie, które wzmocniły swoją pozycję. W branży e-commerce czy logistyce zapotrzebowanie na specjalistów wzrosło nawet o kilkaset procent! Jak radzić sobie z deficytem talentów? Czy zatrudnienie pracowników tymczasowych może stanowić skuteczną odpowiedź na aktualne wyzwania rynku?

Będące skutkiem pandemii COVID-19 obostrzenia doprowadziły do znacznego pogorszenia się sytuacji gospodarczej. W najgłębszym kryzysie znalazły się takie branże jak gastronomia, turystyka czy kultura. Z drugiej jednak strony, niektóre segmenty rynku w ostatnich miesiącach urosły w siłę. Chodzi przede wszystkim o branżę e-commerce, kurierską, logistyczną, produkcyjną i księgowość. To właśnie w nich zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników wciąż jest bardzo wysokie, często nawet wyższe niż możliwości rynku.

Z raportu „Rynek pracy w czasie COVID-19”, przygotowanego przez organizację audytorsko-doradczą Grant Thornton, wynika, że zapotrzebowanie na księgowych i specjalistów ds. e-commerce już od kilku miesięcy pozostaje na wysokim poziomie. Z kolei, według firmy Randstad, w 2021 roku pracodawcy będą zatrudniać m.in. specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji, ekspertów BHP, pracowników obsługi klienta, inżynierów i informatyków. Czy w związku z deficytem specjalistów w niektórych obszarach rynku, skutecznym rozwiązaniem może stać się zatrudnienie pracowników tymczasowych?

Czytaj też „Nowy rok, nowa praca? Czy 2020 zmieni postanowienia noworoczne?”.

Praca tymczasowa, czyli jaka?

Wiele osób kojarzy pracę tymczasową z dorywczym zajęciem odpowiednim dla studentów lub słabo wykwalifikowanych pracowników niższego szczebla. Tego typu stereotypy nie ma jednak nic wspólnego z rzeczywistością. Dysponując wsparciem ze strony doświadczonej agencji pracy tymczasowej, wykwalifikowany pracownik tymczasowy może porzucić niepewność związaną nie tylko z samym procesem rekrutacji, ale również z okresem zatrudnienia i wypełnianiem kontraktu. Przepisy pozwalają mu na funkcjonowanie w przewidywalnych ramach prawnych, przy zachowaniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w czasie pandemii koronawirusa.

Świetnie wykwalifikowani pracownicy tymczasowi – czy to możliwe?

Brak kompetencji do realizacji zadań to jeden z mitów na temat pracowników świadczących pracę tymczasową. Takie ryzyko istnieje zazwyczaj jedynie w sytuacji, jeśli agencja pracy (lub pracodawca samodzielnie prowadzący rekrutację) w niewystarczającym stopniu określi listę umiejętności wymaganych od kandydata. Aby uniknąć takiego scenariusza, niezwykle ważne jest precyzyjne ustalenie i opisanie kluczowych kompetencji potrzebnych na danym stanowisku. W tym celu warto porozmawiać z pracodawcą i/lub osobami pracującymi aktualnie na danym stanowisku.

Pozostałe etapy procesu rekrutacji poznasz, czytając artykuł „Jak wygląda proces rekrutacji ze Smart Solutions?

Jakie korzyści niesie za sobą zatrudnianie pracowników tymczasowych?

Praca tymczasowa może być stabilną i bezpieczną formą zatrudnienia. Niesie za sobą także szereg korzyści dla pracodawcy. Wśród najważniejszych można wymienić:

  • oszczędność czasu,
  • dokładna selekcja kandydatów,
  • dopasowanie pracownika do potrzeb firmy,
  • pre-screening i pre-onboarding kandydatów.

Kluczem do znalezienia pracownika, który spełni oczekiwania, jest zaangażowanie w proces rekrutacji profesjonalnej agencji pracy. Co ważne, rekrutacja za pośrednictwem agencji może okazać się tańsza niż proces przeprowadzony na własną rękę. Jak to możliwe?

Jak obniżyć koszty rekrutacji dzięki współpracy z agencją?

Żeby to wytłumaczyć, posłużmy się pewną analogią. Wyobraź sobie, że kupujesz wymarzone mieszkanie. Zanim się do niego wprowadzisz, musisz jednak przeprowadzić gruntowny remont. Jeśli zabierzesz się za pracę samodzielnie, bez doświadczenia i wiedzy, jej efekty z pewnością nie będą zadowalające. Choć wynajęcie profesjonalistów, którzy wyremontują mieszanie za Ciebie, w pierwszej chwili kojarzy się ze sporym wydatkiem, w dłuższej perspektywie nie będzie oznaczać dodatkowych kosztów. Nierzadko taka decyzja pozwoli nawet wydać na remont mniej. Zwłaszcza jeśli okaże się, że prace, które wykonałeś sam, wymagają znacznych poprawek.

Współpraca z agencją pośrednictwa opiera się na identycznym mechanizmie. Jeśli nie dysponujesz branżową wiedzą, nie znasz rządzących rynkiem zasad oraz narzędzi rekrutacji, Twoje działania będą nieefektywne, zmarnujesz także pieniądze. Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj nasz artykuł „Jak obniżyć koszty rekrutacji i pozyskać wykwalifikowanych pracowników?”.

Gwarancja na pracownika

Odpowiedzialne za sukces procesu rekrutacji agencje udzielają pracodawcom nawet kilkumiesięcznej gwarancji na pracownika. Taka gwarancja w Smart Solutions to nowoczesne rozwiązanie, którego celem jest optymalizacja zatrudnienia i zapewnienie ciągłości funkcjonowania firmy. Jeśli w dwumiesięcznym okresie ochronnym pracownik nie spełni wymagań pracodawcy, w ramach gwarancji zostanie wymieniony na innego.

Więcej na ten temat gwarancji na prawnika przeczytasz w artykule „Termin gwarancji” na pracownika – czym jest, kiedy go udzielamy i dlaczego?.

Usługi rekrutacyjne zawsze pod ręką

Współpraca z agencją daje również możliwość usprawnienia zarządzania działaniami rekrutacyjnymi. Przykładem może być używana przez nas platforma Quadzu. Każdy pracodawca współpracujący z agencją ma dostęp do swojego panelu, który pozwala zarządzać wszystkimi kwestiami związanymi z rekrutacją w jednym miejscu. Takie narzędzie zapewnia klientowi wgląd w proces rekrutacji i ogranicza ryzyko popełnienia błędów, optymalizuje koszty i jednocześnie czas przeznaczony na procesy decyzyjne w firmie.

O naszej platformie Quadzu dowiesz się więcej z artykułu „Czym jest Quadzu i dlaczego z niego korzystamy?”.