Coraz więcej Polaków chce żyć eko. Trend ten można dostrzec jednak nie tylko w gospodarstwach domowych, ale również w organizacjach. Czy pracodawcy powinni dbać o ekologię? Co mogą zyskać, wdrażając ekologiczne rozwiązania?

W codziennym biegu, pośród spotkań, telekonferencji, spraw ważnych i ważniejszych, wielu z nas zapomina o pielęgnowaniu miejsca, na którym wszyscy żyjemy — planety ziemi. Traktując naturalne zasoby jako pewnik, nie bierzemy pod uwagę, że kiedykolwiek mogłoby ich zabraknąć. Współczesne fakty nie pozostawiają jednak wątpliwości. Jeśli nie dołożymy starań, aby otoczyć środowisko naturalne troską, nie unikniemy globalnego kryzysu ekologicznego.

Kryzys motorem do działań

Efekt cieplarniany, zanieczyszczenia środowiska naturalnego, wyczerpywania nieodnawialnych zasobów naturalnych — kilka lat temu naukowcy, przywódcy polityczni i przedstawiciele opinii publicznej zaczęli głośno mówić o tym, co spotka ziemię, jeśli ludzie nie zmienią destrukcyjnych wzorców zachowań. Realne widmo katastrofy sprawiło, że coraz więcej osób wdrożyło w życie konkretne działania mające na celu poprawę kondycji planety. Bycie eko stało się nie tylko trendem, ale także przejawem odpowiedzialności i dojrzałości. Nic dziwnego, że podążyły za nim także największe organizacje. Czym w praktyce jest ekologia i na jakie aspekty życia wpływa?

Czym jest ekologia?

Słowo ekologia pochodzi z połączenia dwóch greckich słów – oíkos i logos. Pierwsze z nich oznacza gospodarstwo, środowisko, drugie – umysł i wiedzę. Ekologia jest wiec wiedzą o strukturze funkcjonowania środowiska. Rozpatrując znaczenie określenia w kontekście aktualnych okoliczności, można uznać, że ekologia jest wiedzą na temat tego, jak funkcjonować na co dzień wspierając planetę, a przede wszystkim – nie szkodząc jej. Ekologię należy więc pojmować jako troskę o środowisko naturalne, mądre zarządzanie odpadami, korzystanie z odnawialnych źródeł energii czy ograniczenie zużycia niekorzystnych substancji, przede wszystkim plastiku.

Troska o ekologię w organizacjach

Biorąc pod uwagę współczesne trendy, bycie eko ma ogromne znaczenie także dla organizacji. Dlaczego? Firmy, które jasno komunikują swoją proekologiczną postawę, budują pozytywny wizerunek wśród kontrahentów, pracowników i kandydatów. W ten sposób zwiększają swoją atrakcyjność dla potencjalnych pracowników i budują lojalność aktualnych. Potwierdzają to wyniki badania zrealizowanego przez Pracuj.pl. Udowadniają one, że podejmowanie działań proekologicznych ma pozytywny wpływ na postrzeganie marek i firm. 66% badanych Polaków ocenia pozytywnie zjawisko wspierania przez firmy ekologii i ochrony środowiska, 27% ma do niego obojętne podejście, a tylko 7% – ocenia je negatywnie.

O tym, co jeszcze możesz zrobić, aby zbudować lojalność pracowników, przeczytasz w artykule Nie tylko benefity, ale też poczucie bezpieczeństwa – jak budować lojalność pracownika?

Troska o środowisko naturalne wspiera także koncepcję CSR – społeczną odpowiedzialność biznesu, kreuje wiarygodność pracodawcy, zwłaszcza jeśli wpisuje się w Employer Value Proposition. Pamiętaj także, że promowanie ekologii jest także… promocją zdrowego stylu życia. Troska o ekologię przekłada się wiec na troskę o zdrowie, dobre samopoczucie i ogólny well bing pracowników.

O tym, czym jest Employer Value Proposition, przeczytasz w artykule Czym jest Employer Value Proposition i jakie ma znaczenie w czasie rekrutacji?

Jak pracodawcy powinni dbać o ekologię?

Chcesz wcielić w życie proekologiczne działania? Oto kilka przykładów popularnych aktywności.

  • Segregacja śmieci to jeden z najpopularniejszych i najczęściej praktykowanych sposobów na poprawę kondycji planety. Zanim zaczniesz, wyselekcjonuj pojemniki, które zmieszczą się w biurowych kuchniach, umożliwiając jednocześnie podzielenie odpadów. Każdy pojemnik oznacz odpowiednim symbolem.
  • Ograniczenie zużywania papieru – wdrożenie systemów, które pomogą ograniczyć ilość zużywanego papieru na rzecz elektronicznych dokumentów.
  • Kupno (dzierżawa) dystrybutorów filtrowanej wody. Rezygnacja z jednorazowych plastikowych butelek oraz jednorazowych plastikowych kubków (te można zastąpić ekologicznych odpowiednikami).
  • Organizacja dni bez windy. Mniejsze zużycie energii elektrycznej, lepsza kondycja i… więcej endorfin – to tylko kilka korzyści wynikających z używania schodów.
  • Organizacja dni bez samochodu. Aby zachęcić prawników do przejeżdżania do pracy komunikacją miejską lub rowerami, zastosuj system nagród. Jeśli Twoja organizacja korzysta z platformy benefitowej, organizacji takiej akcji będzie łatwa i bezproblemowa.
  • Promocja dojeżdżania do pracy rowerem. System nagród i dodatkowych benefitów możesz zastosować także dla osób dojeżdżających do pracy rowerami. Alternatywnym rozwiązaniem, które z pewnością zachęci pracowników do korzystania z rowerów, będzie zakup pojazdów i udostępnianie ich personelowi.
  • Wspólne sprzątanie okolic biura? Czemu nie? Taką aktywność możesz zaproponować wszystkim członkom zespołu lub jedynie osobom mocno zaangażowanym w proekologiczne działania.
  • Ekologiczne konkursy z nagrodami.
  • Zbiórki używanej odzieży, makulatury, plastiku, plastikowych zakrętek do butelek (te można przeznaczyć na wybraną przez zespół akcję charytatywną).
  • Wspólne, zespołowe sadzenie drzew.

Jeśli zależy Ci na zbudowaniu wizerunku pracodawcy, któremu los planety nie jest obojętny, pamiętaj, by:

  • zachować konsekwencję i autentyczność – jeśli organizujesz dni bez windy, ale regularnie zamawiasz wodę mineralną w jednorazowych plastikowych butelkach, Twoje działania będą pozbawione konsekwencji. W takich okolicznościach przestaniesz być wiarygodny, a proekologiczne stanowisko może zostać potraktowane jako pozorne, służące jedynie zbudowaniu fasady;
  • działać – nie wystarczy ogłosić na stronie internetowej, w mediach społecznościowych i w materiałach reklamowych, że firma stawia na ekologiczne rozwiązania oraz wspiera akcje ochrony środowisko naturalnego. Słowa, za którymi nie stoją konkretne czyny, nie będą wiarygodne dla osób, którym naprawdę zależy na trosce o planetę;
  • zaangażować pracownikówwdrożenie eko działań nie będzie możliwe bez zaangażowania pracowników. Aby jednak zaangażować nie tylko ich ręce, które wykonają konkretne obowiązki (np. będą segregować śmieci), ale przede wszystkim serca, zorganizuj cykl spotkań mających na celu przygotowanie do wdrożenia proekologicznych rozwiązań. Pytaj pracowników o opinie, zbieraj ich pomysły i licz się z ich zdaniem. Dzięki temu poczują się prawdziwie