Znalezienie wymarzonego pracownika nie jest łatwe. Czasami nawet złożony, wieloetapowy proces rekrutacyjny nie wystarczy, żeby dobrze poznać kandydatów, ich mocne i słabsze strony. A gdyby tak można było dotrzeć bezpośrednio do specjalisty, który jest naszym zdaniem idealny na dane stanowisko? Metoda direct search pozwala na znalezienie najlepiej dopasowanych do firmy ekspertów.

Direct search w rekrutacji

Zwyczajowo proces rekrutacyjny zaczyna się od opublikowania ogłoszenia z ofertą pracy. Dla wielu przedsiębiorstw jest to jedyny sposób poszukiwania pracowników. W ten sposób do bazy wpada duża liczba kandydatów, ale ich profile mogą się znacznie różnić. Rekrutacja na stanowiska wymagające wysokich kwalifikacji lub specjalistycznych umiejętności nie jest łatwa. Aby zatrudnić najlepsze osoby na rynku, specjaliści do spraw rekrutacji muszą sięgać po najnowocześniejsze narzędzia i wykorzystywać mniej powszechne metody rekrutacji.

Direct search polega na aktywnym i bezpośrednim poszukiwaniu pracowników, którzy mają odpowiednie cechy, umiejętności oraz doświadczenie potrzebne na konkretnym stanowisku. Rekruter sam szuka kandydatów na rynku pracy, którzy jego zdaniem posiadają właściwe kwalifikacje, kontaktuje się z nimi  i przedstawia ofertę pracy.

Jak przeprowadza się rekrutację metodą direct search?

Direct search jest zwykle stosowany w przypadku rekrutowania na stanowiska menadżerskie, ale nie jest to reguła. Taki proces wyszukiwania kandydatów jest czasochłonny, ponieważ wykonuje się go z dużą starannością. Analizuje się konkretną grupę zawodową, życiorysy i doświadczenie danej osoby. Bywa, jednak że dostęp do informacji określonego kandydata jest utrudniony, ponieważ nie każdy specjalista publikuje informacje o swoim rozwoju czy doświadczeniu zawodowym.

Rekrutacja metodą direct search jest najczęściej rekrutacją ukrytą. Po pierwsze dlatego, że rekruterzy nie chcą otrzymywać licznych aplikacji. Sami kontaktują się z wybranymi kandydatami, spełniającymi wymagania.  Po drugie pracownicy agencji pracy wysyłają oferty także do osób, które są aktywne zawodowo i związane umową z jakąś firmą.

Poznaj metody rekrutacji stosowane w Smart Solutions.

Gdzie szukać kandydatów?

Rekruterzy mogą starać się dotrzeć do opisu doświadczenia potencjalnych pracowników, korzystając z profili w mediach społecznościowych, takich jak LinkedIn czy GoldenLine. Pomocne są też portale branżowe. Specjaliści IT są niezwykle aktywni na portalach takich jak GitHub. Różnych ekspertów można znaleźć także na Facebooku. Wielu rekruterów nie korzysta z tego portalu, ale staje się to coraz bardziej popularne, ponieważ istnieje dużo grup branżowych, zrzeszających przedstawicieli różnych zawodów, na których można obserwować aktywności użytkowników.

Istnienie mediów społecznościowych nie wyklucza jednak rekrutowania tą metodą osób, które headhunter (tzw. łowca talentów) poznał podczas branżowych konferencji, spotkań i targów. Direct search oznacza ostatecznie bezpośrednie poszukiwanie kandydatów i jego istotą jest nawiązanie kontaktu z odpowiednimi kandydatami, zanim to oni skontaktują się z nami. Dzięki temu rekruterzy mają większą kontrolę nad procesem rekrutacji i nad tym, jacy kandydaci są dołączani do bazy.

Jaki styl komunikacji jest odpowiedni?

Facebook i inne media społecznościowe kładą nacisk na swobodę wypowiedzi. Rekruterzy poszukujący pracowników na tego typu portalach stawiają zwykle na luźny styl. Nie można jednak zapominać o poprawności językowej wiadomości (interpunkcyjnej, ortograficznej i gramatycznej). Prowadząc rekrutację, kreujesz wizerunek firmy. Najważniejszy jest profesjonalizm. Rekrutując pracowników z agencją pracy, zyskujesz pewność, że komunikacja z kandydatami będzie najwyższej jakości.

Ważne jest dostosowanie się do tonu nadawanego przez użytkowników danego portalu. Na LinkedInie stawia się na budowanie profesjonalnego wizerunku. Rekrutując na wysokie stanowisko spośród najlepszych ekspertów w branży, warto powstrzymać się od zbytniej poufałości, przynajmniej dopóki nie poznamy kandydata lepiej, chociaż nic nie stoi na przeszkodzie, aby przyjąć styl nadawany przez rozmówcę.

Jakie są zalety tej metody rekrutacji?

Paradoksalnie, dzięki prowadzeniu rekrutacji metodą direct search wielokrotnie zyskujemy dostęp do większej ilości kandydatów odpowiadających naszym wymaganiom niż w przypadku rekrutowania tradycyjną metodą, podczas którego często aplikacje składają osoby o zbyt małym doświadczeniu. Usprawniamy też cały proces, ponieważ kontaktujemy się bezpośrednio z osobami, które spełniają nasze oczekiwania, zamiast czekać, aż same wyślą nam swoje CV.

Zastosowanie metody direct search w rekrutacji ma wiele zalet:

  • ułatwia znalezienie kandydatów z właściwymi kwalifikacjami i doświadczeniem,
  • proces rekrutacyjny ulega skróceniu, dzięki bezpośredniemu kontaktowi z kandydatem,
  • etap przeglądania aplikacji jest zredukowany do minimum,
  • umożliwia rozpoczęcie rozmów z pracownikami zatrudnionymi w konkurencyjnych firmach.

Należy wziąć pod uwagę, że o ile ten typ rekrutacji może być niezwykle skuteczny, to często nie warto się na niego decydować. Jeżeli szukasz pracowników, którzy będą piastować stanowiska wymagające wysokich kwalifikacji lub dużego doświadczenia, direct search będzie dobrą metodą rekrutacji. W przypadku rekrutowania na stanowiska, które nie wymagają specjalistycznych umiejętności, tradycyjne metody mogą się okazać skuteczniejsze. Direct search to także popularna metoda wykorzystywana przez firmy rozpowszechniające pracę zdalną. Ze względu na brak konieczności wykonywania obowiązków w siedzibie firmy, przedsiębiorstwa te także chętnie decydują się na spotkania online ze swoimi potencjalnymi pracownikami. Oszczędzają tym samym czas i pieniądze konieczne do organizacji spotkań w siedzibie.

Metoda direct search może być odpowiednia dla Twojej firmy. Skorzystaj ze wsparcia naszej agencji pracy i rekrutuj sprawnie w swojej firmie.

Dowiedz się więcej co możesz zyskać rekrutując pracowników przez Smart Solutions!