Nie każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z tego, jak jego stosunek do pracowników i etyka prowadzenia procesu rekrutacyjnego może wpłynąć na wizerunek firmy. Tymczasem staranne prowadzenie rekrutacji, dobre relacje z pracownikami i ich sprawiedliwe traktowanie stają się coraz ważniejsze – nie tylko dla samych zatrudnionych, ale także dla konsumentów chcących wspierać marki reprezentujące wysokie standardy moralne.

Czym jest wizerunek firmy?

Określenie czym jest wizerunek firmy, pozornie nie powinno sprawić nikomu większej trudności. Składają się na niego opinie – przede wszystkim klientów, ale także partnerów biznesowych czy pracowników firmy. Z licznych przekonań jednostek wyłania się ogólny obraz danej firmy, skojarzenie, które ma większość odbiorców na widok logo lub nazwy tej marki.

Wizerunek firmy ma kilka wymiarów. Można dyskutować na temat odczuć związanych z obsługą klienta i jakością produktów, ale można też spojrzeć na firmę z punktu widzenia potencjalnego lub aktualnie zatrudnianego pracownika. Mowa wówczas o tzw. wizerunku pracodawcy. Koncepcja budowania wizerunku pracodawcy (tzw. employer branding) jest stosunkowo nowa, ale także istotna dla sukcesu pracodawcy, jako że zwiększa się świadomość konsumentów w kwestii dyskryminacji ze względu na płeć w miejscach pracy, współczesnego niewolnictwa czy wyzysku.

Klienci chcą kupować produkty i usługi od marek, które nie tylko oferują wysokiej jakości obsługę oraz niskie ceny, ale także takich, które dbają o środowisko, angażują się w akcje charytatywne i gwarantują swoim pracownikom dobre warunki pracy. Troska o zatrudnionych nie tylko zwiększy ich poczucie bezpieczeństwa i lojalność wobec pracodawcy, ale także poprawi wizerunek Twojej marki.

Jakie czynniki wpływają na wizerunek przedsiębiorstwa?

Zastanawiasz się, jak polepszyć wizerunek swojej firmy? Na opinie otoczenia na Twoją organizację wpływa wiele czynników. Duża część – a nawet dominująca – skupiona jest na konsumencie. Na jego spojrzenie na markę wpływa:

  • jakość produktu/usług,
  • cena,
  • prowadzone kampanie marketingowe (reklama, rabaty, konkursy),
  • obsługa klienta (bezpośredni kontakt ze sprzedawcą lub portalem sprzedażowym).

Na to, jak otoczenie postrzega Twoją, organizację oddziałują też sygnały, które wydostają się z firmy do świata zewnętrznego, mimo że nie mają bezpośredniego wpływu na Twoich klientów.  Mowa o:

  • opiniach pracowników,
  • uwagach partnerów biznesowych,
  • publicznych wypowiedziach innych podmiotów (prasy, organizacji non profit, działaczy społecznych itd.).

Dowiedz się także, jak budować lojalność pracownika.

Wypowiedzi pracowników i innych firm mają duży wpływ na to, jak widzi nas społeczeństwo, dlatego warto zadbać o to, aby mówiono o nas w superlatywach.

Najczęstsze formy rekrutacji pracowników

To, w jaki sposób rekrutujemy pracowników, zależy najczęściej od tego, jakich kandydatów poszukujemy (stanowisko, branża, lokalizacja). Dobór odpowiedniej formy rekrutacji wpływa, rzecz jasna, na wizerunek przedsiębiorstwa i pracodawcy. Do dosyć popularnych metod rekrutowania pracowników należy:

  • publikacja ogłoszenia o pracę (na forach, stronie internetowej, z ogłoszeniami lub stronie firmy w zakładce kariera),
  • przyjęcie pracownika rekomendowanego przez innego pracownika,
  • direct search (prowadzenie rozmów z osobami, które nie poszukują aktywnie pracy),
  • współpraca z agencją pracy.

Niezależnie od metody rekrutacji, osoby zaangażowane w ten proces reprezentują firmę w określony sposób, dlatego tak ważny jest wybór odpowiednich ekspertów, którzy będą pozyskiwać kandydatów i świadczyć o wysokiej kulturze naszego przedsiębiorstwa.

Jak proces rekrutacji wpływa na postrzeganie wizerunku przedsiębiorstw?

Agencje pracy dobrze wiedzą, jaki wpływ na wizerunek firmy ma rekrutacja, dlatego zatrudniają osoby o odpowiednich kwalifikacjach i wysokiej kulturze osobistej. Już od momentu umieszczenia informacji o rozpoczęciu procesu rekrutacyjnego zaczyna się budowanie wizerunku pracodawcy.

Podobnie, jak postępowanie wobec potencjalnych klientów najczęściej może powiedzieć nam wiele o tym, jak przedsiębiorca będzie traktował stałych klientów, tak z podejścia pracodawcy do kandydatów można wywnioskować w pewnym stopniu, czy szanuje on swoich pracowników. Twoja oferta świadczy o tym, jaką wartość mają dla Ciebie Twoi pracownicy. To, jak napisane jest ogłoszenie, może pokazać jaka atmosfera panuje u Ciebie w firmie.

O czym należy pamiętać, rozpoczynając proces rekrutacji?

Niezwykle istotne jest wystrzeganie się błędów, które mogą negatywnie wpłynąć na opinie kandydatów o firmie. Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług agencji pracy, której pracownicy dobrze wiedzą, jakie informacje są istotne dla kandydatów i które sformułowania mogą wywołać ich niechęć.

Nie dyskryminuj

Współcześnie podstawą jest równe wynagradzanie i traktowanie bez względu na płeć, przekonania czy pochodzenie. Oferując zatrudnienie na równych warunkach kobietom i mężczyznom starającym się zdobyć pracę na tym samym stanowisku, podkreślasz, że nie dyskryminujesz kandydatów ze względu na płeć.

Czytaj też Luka płacowa – jak pracodawca może walczyć z różnicami w zarobkach kobiet i mężczyzn?

Podaj warunki zatrudnienia

Umieszczanie wysokości proponowanych zarobków w ogłoszeniu o pracę to bardzo dobra praktyka. Nie musi to być konkretna kwota. Możesz podać przedział kwotowy, jeżeli wolisz zostawić sobie możliwość dostosowanie wynagrodzenia do kwalifikacji kandydata. Im więcej istotnych informacji podasz w ogłoszeniu (proponowana kwota, benefity, wymiar pracy, obowiązki), tym większą masz szansę, że przyciągniesz odpowiednich kandydatów.

Przeczytaj artykuł Zalety umieszczania wysokości zarobków w ogłoszeniu o pracę

Napisz ciekawe i poprawne ogłoszenie

Zadbaj o poprawność językową publikowanej przez Ciebie oferty. Nie zapominaj też, że sposób, w jaki napiszesz Twoje ogłoszenie (styl komunikacji), również może pomóc przekazać pewne informacje, np. o atmosferze w biurze (swobodna, formalna). Możesz wykorzystać żarty i kolokwializmy. Jak ognia unikaj błędów. Są odbierane jako brak profesjonalizmu.

Dowiedz się także, jak tworzyć dobrą atmosferę w miejscu pracy i zminimalizować szkodliwy stres?

Jeżeli chcesz usprawnić proces rekrutacyjny i mieć wsparcie doświadczonego zespołu, skontaktuj się z naszą agencją pracy.