Prawidłowo przygotowane ogłoszenie rekrutacyjne pomoże nie tylko przyciągnąć do firmy najlepszych kandydatów, ale także… skutecznie odfiltrować tych, którzy nie spełniają naszych kryteriów. Podpowiadamy, jak opisać wymagania i obowiązki, by osiągnąć cel.

Dobre ogłoszenie rekrutacyjne to jeden z najważniejszych elementów skutecznej rekrutacji, ponieważ stanowi pierwszą linię kontaktu na linii pracodawca — kandydat. Atrakcyjne, przyciągające uwagę, zawierające kluczowe z punktu widzenia potencjalnego pracownika informacje, pomoże przyciągnąć do firmy prawdziwe talenty. Z kolei sztampowe w formie i treści skutecznie powstrzyma najlepszych kandydatów przed wysłaniem dokumentów rekrutacyjnych.

Jak napisać dobre ogłoszenie o pracę — praktyczne wskazówki

Kluczem do stworzenia dobrego ogłoszenia o pracę powinno być podkreślenie informacji, na których kandydatom zależy najbardziej. O jakie informacje chodzi? Odpowiedzi na to pytanie dostarczają wnioski z badania przeprowadzonego przez LinkedIn. Badacze przedstawili grupie 450 osób przykładowy opis stanowiska pracy. Następnie poprosili ich o zaznaczenie tych fragmentów, które sprawiłyby, że byliby bardziej skłonni do aplikowania. Które elementy wybrali badani? Najważniejszymi z punktu widzenia kandydatów elementami ogłoszenia okazały się te dotyczące wynagrodzenia, zakresu obowiązków i wymaganych kwalifikacji. To właśnie one powinny stanowić najważniejszą część ogłoszenia o pracę.

Ważne: kluczowe z punktu widzenia kandydata informacje umieść na górze ogłoszenia. Stosując taki trik lepiej wyeksponujesz to, co dla nich najważniejsze.

Często popełnianym przez pracodawców błędem jest przygotowanie ogłoszenia z długą listą wymagań i obowiązków oraz zdecydowanie krótszą listą korzyści (a czasem nawet bez niej!). Takie ogłoszenie budzi zazwyczaj jednoznaczne skojarzenia — pracodawca wymaga wiele, dając bardzo mało w zamian. A to zdecydowanie zmniejsza szanse na przyciągnięcie najbardziej utalentowanych kandydatów.

Ważne: tworząc ogłoszenie o pracę zadbaj o to, by wizualne proporcje wymagań i korzyści były porównywalne. Dzięki temu stworzysz dobre pierwsze wrażenie i zachęcisz kandydatów do szczegółowej analizy poszczególnych punktów.

Jak przedstawić w ogłoszeniu Employer Value Proposition i kulturę organizacyjną firmy?

Employer Value Proposition to zestaw wartości i cech, które wyróżniają firmę spośród innych, podkreślają jej tożsamość i kulturę organizacyjną oraz budują wizerunek — wśród pracowników, kandydatów i partnerów biznesowych. Eksponując swoje EVP zwiększysz szanse na dotarcie do osób, które wyznają podobne wartości i chcą pracować w takim właśnie środowisku. Dzięki temu zainteresujesz swoją firmą kandydatów, o których sam chciałbyś zabiegać.

Jak w ciekawy sposób podkreślić EVP w ogłoszeniu rekrutacyjnym? Oryginalnym i zdecydowanie wartym wykorzystania rozwiązaniem może być dołączenie do ogłoszenia rekrutacyjnego krótkiego filmu. Może on zawierać:

  • wypowiedzi pracowników podkreślające (w naturalny sposób!) atuty i wartości firmy,
  • sceny z codziennego biurowego życia,
  • wypowiedzi przełożonego z zaproszeniem do rekrutacji i wskazaniem korzyści wynikających z pracy w firmie.

Ważne: sposób, w jaki najlepiej przedstawić EVP w ogłoszeniu, zależy przede wszystkim od branży, specyfiki działalności i samego EVP. Aby osiągnąć najlepsze rezultaty, postaw na indywidualne rozwiązania. Aby takie wypracować, skorzystaj ze wsparcia eksperta — doświadczonej agencji rekrutacyjnej. Dzięki pomocy specjalistów stworzysz nie tylko najlepsze ogłoszenie o pracę, ale zyskasz także bezcenne wsparcie na każdym etapie rekrutacji. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Rekrutacja pracowników ze Smart Solutions – przekonaj się, jak wiele możesz zyskać!

Ogłoszenie rekrutacyjne a nieodpowiedni kandydaci jak opisać wymagania i obowiązki?

Aby odfiltrować nieodpowiednich kandydatów, zadbaj o maksymalną precyzję i uszczegółowienie treści ogłoszenia. Dostosuj je także do specyfiki Twojej firmy, rodzaju działalności i profilu poszukiwanego kandydata. Najważniejsze kwestie podkreśl, umieszczając je na górze ogłoszenia i/lub pogrubiając czcionkę.

Ważne: zamiast pisać, że szukasz kandydatów z wyższym wykształceniem, wskaż preferowane kierunki studiów. Nie wspominaj o konieczności znajomości języka angielskiego, doprecyzuj po prostu oczekiwany poziom (B1, B2, C1 etc.).

Zastanów się także, na jakich umiejętnościach i cechach naprawdę Ci zależy, a które z nich pracownik będzie mógł rozwinąć w trakcie codziennej pracy.

Dobrym pomysłem może być także stworzenie w ogłoszeniu sekcji niezbędnych wymagań i umiejętności oraz dodatkowych kompetencji, które zwiększą szanse kandydata w procesie rekrutacji. W ten sposób zwiększysz również szanse na odfiltrowanie tych kandydatów, którzy nie spełniają najważniejszych dla Ciebie wymogów.

Ważne: także w tym przypadku pomoc doświadczonej agencji rekrutacyjnej okaże się nieoceniona. Kompetentni specjaliści będą do Twojej dyspozycji na każdym etapie rekrutacji. Zanim pomogą w przygotowaniu skutecznego ogłoszenia o pracę, przyjrzą się oczekiwaniom kandydatów na analogiczne stanowiska w danej branży. Poznają także kulturę organizacyjną Twojej firmy i stworzą profil idealnego kandydata. Dzięki takim działaniom efektywność ogłoszenia będzie wysoka. Chcesz wiedzieć, jakie informacje przygotować zanim rozpoczniesz współpracę z agencją? Zajrzyj do artykułu Jakie informacje powinna przygotować firma, która chce rekrutować pracowników za pośrednictwem agencji?

Co warto dodać do ogłoszenia, by oszczędzić zarówno czas firmy, jak i czas kandydata?

Jeśli to możliwe, warto maksymalnie zautomatyzować proces wysyłki dokumentów rekrutacyjnych. Jak to zrobić? Na przykład, udostępniając kandydatom w treści ogłoszenia dedykowany link, który umożliwi załączenie CV oraz listu motywacyjnego (lub innych wymaganych przez pracodawcę dokumentów). W ten sposób dokumenty trafią bezpośrednio do skrzynki mailowej rekrutera.

Ważne: aby budować spójny employer branding po zakończeniu każdego etapu rekrutacji koniecznie wyślij wiadomości także do tych kandydatów, którzy nie przeszli do kolejnego. Taka praktyka pozwoli Ci budować wizerunek odpowiedzialnego pracodawcy, który traktuje z szacunkiem nie tylko pracowników, ale także kandydatów.